reklama

O neobyčajnej šperkárke z Banskej Štiavnice

Na začiatku tohto príbehu bol šperk. Stačil jediný pohľad a ja som porozumela tichej poézii, ktorou sa mi prihováral. Okolo mňa plynul šedivý deň, ale už som nebola jeho súčasťou...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

S obdivom som sa skláňala nad majstrovským dielom rúk, srdca a fantázie. Ako prvá ma oslovila nevšedná krása a precíznosť, s akou bol šperk vytvorený. No keď som sa dozvedela, že dáma, ktorá mu vdýchla život býva a tvorí priamo v Banskej Štiavnici, poprosila som ju o rozhovor. S tajuplnou skromnosťou váhala. O to viac som o nej túžila napísať. Až takmer po roku sme si dohodli stretnutie v obchodíku ,,U troch zvieratiek“ na Kammerhofskej ulici, kde popri práci na novom šperku vznikali aj tieto riadky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

,,Tvorím pod umeleckým menom Sasha Si, ale priatelia ma volajú Saša alebo Saška.“ Predstavila sa s úsmevom pôvabná tmavovláska. Zaujal ma jemný akcent. ,,Môj dedko bol Rus, babka Arménka a mamička Slovenka. Narodila som sa v Soči. Keď som mala 15 rokov, presťahovali sme sa do Košíc. Študovala som na Gymnáziu v Košiciach a neskôr na Univerzite Mateja Bella v Banskej Bystrici, kde som stretla aj životnú lásku, môjho manžela. Naším spoločným domovom sa pred tromi rokmi stala Banská Štiavnica.“

Som rada, že vás cesty života priviedli do nášho mesta. A aká bola vaša cesta k tvorbe šperkov?

Obrázok blogu

„Študovala som výtvarné umenie, zaujímala ma maľba, neskôr som sa venovala maľbe na sklo. A šperk je to, v čom som sa momentálne našla. Aj keď som výtvarníčka, návrhy šperkov si takmer nikdy nekreslím. Nápad a vízia sa mení počas práce. Použité materiály majú svoj zámer, hľadajú si svoje miesto a ja som niekedy prekvapená, kto ten šperk vlastne vytvoril.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké tvary a materiály uprednostňujete?

 ,,Sú to skôr jednoduché, základné alebo abstraktné tvary. Som fascinovaná krásou, ktorú vytvorila príroda. Rada používam prírodný kameň, pričom sa vzor i farba šperku odvíja od neho tak, aby som nechala vyniknúť jeho krásu. Najčastejšie sa zameriavam na výrobu šitého šperku, vytvoreného prišívaním drobných korálikov na textilný podklad alebo kožu. Tento spôsob zdobenia sa používal už v histórii na krášlenie odevov a neustále sa k nemu vracajú aj svetové módne domy. “

Bez vašej empatie, zručnosti a trpezlivosti by kameň ostal kameňom. Vidím, že šperkárstvo nie je jednoduchá záležitosť a vyžaduje aj dlhé hodiny sústredenia. Ako relaxujete?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

,, Práca je môj relax. Keď sa zahĺbim do výroby nového šperku, nepotrebujem jesť ani piť a zabúdam na čas. Energiu a inšpiráciu čerpám opäť z prírody. Mám rada prechádzky, alebo aspoň pohľadom z okna zablúdim do korún stromov.“

Doba presýtená konzumom vyzdvihuje luxus a výnimočnosť. Aké najneobvyklejšie šperky sa vám podarilo vytvoriť?

,,Bol to šperk pre muža - nezvyčajne široký kožený náramok bez kovových častí, zdobený korálikmi do indiánskych vzorov. K tomuto šperku mám ešte vytvoriť náhrdelník, zdobiaci celú hruď. Ďalší zákazník si u mňa objednal kolekciu v štýle Lenny Kravitz, inšpirovanú legendárnym hudobníkom. Vytvorila som niekoľko svadobných kolekcií pre nevesty, jazykom korálok som prerozprávala krásu slovenskej ľudovej výšivky, ale občas sa vo mne ozve moja arménska krv a vytvorím niečo spontánne a temné zároveň. V skutočnosti je každý jeden šperk originál a je v ňom kúsok môjho srdca. Každý je ako moje dieťatko.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Nebýva lúčenie s takýmto ,,dieťatkom“ ťažké?

,,Má pred sebou svoj vlastný príbeh. Niekedy sa mi pošťastí uvidieť ženu ozdobenú šperkom, ktorý som vytvorila. Okamžite ho rozpoznám. Teší ma, že moje šperky nosia väčšinou vnútorne zrelé ženy, osobnosti, ktoré už nepodliehajú chvíľkovým módnym trendom, ale majú svoj vlastný vkus a štýl.“

Obľúbený klenot môže byť majiteľom vnímaný ako osobný talizman, v prípade prírodných kameňov sa hovorí aj o liečivej sile. Ja sama som si váš šperk kúpila a v jeho odlesku pociťujem nekonečnú radosť. ,, To ma veľmi teší. Mám zákazníčku, ktorá mi napísala, že sa môjho šperku nevedela vzdať ani pri výstupe na Lomnický štít. Viem, že niektoré kúsky putovali ako darčeky do Austrálie, Ameriky, Južnej Kórey... “ 

Obrázok blogu

 Máte v oblasti tvorby ešte nejaký nesplnený sen?

,,Chcela by som vytvoriť kolekciu, ktorá sa už dlhšiu dobu rysuje v mojich predstavách a v ktorej by som spojila všetky svoje doterajšie skúsenosti / výtvarníctvo, cínovanie, výroba šitého šperku a i/. Spolupracujem s priateľmi z OZ Umenie a remeslá Štiavnice, máme za sebou niekoľko krásnych podujatí a teším sa, že je stále viac ľudí, ktorí vedia oceniť originalitu, jedinečnosť a kvalitu, spojenie tradície, fantázie, remeselnej zručnosti a tvorivej radosti.“ 

Obrázok blogu

Sasha Si pri práci na novom šperku. Foto: Lubo Lužina

Janka Bernáthová

Janka Bernáthová

Bloger 
  • Počet článkov:  274
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Sme darom svetla, ktoré rozdávame,aj ktorého sme odrazom... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu