reklama

Umenie má človek v krvi

Banskoštiavničanka Danica Košiarová pracovala vyše štyridsať rokov na Oddelení klinickej biochémie. Jej životnou vášňou sa stala maľba a popri kráse vecí okom viditeľných sa rozhodla vytvoriť sériu obrazov s názvom HEMATOPOEZA.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Výtvarné umenie má od čias jaskynných malieb až po súčasnosť zázračné liečivé účinky na myseľ a dušu človeka. Rodiace sa dielo je požehnaním pre svojho tvorcu; napĺňa ho nespútanou tvorivou energiou, prekvapivou radosťou i zaslúženým pocitom spokojnosti. Obraz je ako zázračný strom v rajskej záhrade, ktorý má schopnosť vždy nanovo ponúknuť svoje plody, pričom ich sýtosť, chuť a vôňa je ovplyvnená schopnosťou obdarovaného vnímať krásu umenia zrakom, srdcom i každou bunkou svojho tela. Aj obrazy Danice Košiarovej pôsobia ako prechádzka malebnou záhradou živých farieb, poetických námetov a nečakaných emócií. Maľovanie je jej láskou, vášňou i dôvodom nocí prebdených, pretože v živote aj tvorbe je neuveriteľne pracovitá, dôsledná a poctivá. A ak vám táto sympatická dáma povie, že umenie má človek v krvi, ona vie, o čom hovorí :.,,Mojou profesiou bola hematólógia a tranzfuziológia. Mimo iného som sa špecializovala na rozbor krvných elementov, erytrocytov, leukocytov a trombocytov. Táto práca si vyžadovala naozaj veľkú presnosť, zodpovednosť, ale aj neustále vzdelávanie, pretože správne a rýchle určenie diagnózy na základe laboratórneho vyšetrenia krvných buniek mohlo v nejednom prípade zachrániť ľudský život. Moja veľká a úprimná vďaka patrí aj po mnohých rokoch MUDr. Mariánovi Streškovi, ktorý ma zasvätil do tajomnej patológie krvných buniek.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Aké sú teda krvné bunky vnímané pohľadom umelca? ,,Neuveriteľné krásne. Inšpiratívne. Fascinujúce. A paradoxne najkrajšie sú práve tie najnebezpečnejšie. Doteraz som maľovala svet viditeľný voľným okom, ale už dlho vo mne zrela túžba zvečniť aj zázraky odohrávajúce sa v našom neviditeľnom a tajomnom riečisku života." 

Obrázok blogu

Tvoje obrazy sú ľuďom blízke. Máš za sebou tri veľké samostatné výstavy v Banskej Štiavnici a nemenej úspešnú výstavu v Slovenskej Ľupči. Desiatky tvojich diel už zdobia príbytky svojich nových majiteľov. Na výstave neprofesionálnych umelcov Jarný salón 2020, ktorá sa konala 7. februára vo výstavnej sieni MsKC Žiar nad Hronom, si získala v kategórii maľba hneď dve prvé miesta za obrazy nazvané Myšlienky a Príroda. Najmä v období posledných piatich rokov si usilovne pracovala a tvoj výrazný umelecký posun náležite ocenil aj pán profesor Jaroslav Uhel v úlohe predsedu poroty. Ako si prijala toto ocenenie? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

,,Veľmi ma potešilo, ba až dojalo, že moja takmer každodenná snaha bola ocenená odbornou porotou. Zároveň to bola odpoveď aj na moje vnútorné pochybnosti, či práca, ktorej venujem takmer všetok svoj voľný čas má okrem mojej radosti a nadšenia aj hodnotnejší umelecký rozmer.“ 

Danica Košiarová ako maliarka je príjemným prekvapením nielen pre svoju rodinu, priateľov, bývalých kolegov z nemocnice, ale aj pre profesionálnych umelcov, ktorých názory a dobré rady si nesmierne váži. Na otázku, čo pre ňu maľovanie znamená, s úsmevom šťastného a spokojného človeka odpovedala:,,Maľovanie mi otvorilo nekonečne bohatý duchovný priestor a stalo sa neodmysliteľnou súčasťou môjho života. Naučilo ma vnímať svet inými očami, vidieť veci, ktoré som predtým nevidela, cítiť tajuplnú vôňu

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

noci, svieži dotyk rána, nepolapiteľné kúzlo meniacich sa ročných období, stromy, kvety, architektúru i ľudí v jemných dotykoch svetla. Vďaka maľovaniu som spoznala mnohých vzácnych ľudí, ktorých by som inak možno nikdy v živote nestretla. Nesmierne si vážim priateľstvo a podporu kolegov výtvarníkov, ktorých som stretla počas ich krásnych jesenných plenérov v Banskej Štiavnici, aj keď pravdou je, že ja najradšej maľujem sama, v domácom prostredí alebo v zátiší záhrady, ktorá je ďalšou mojou láskou. Vzácnu podporu som našla aj u mojej bývalej triednej pani profesorky Darinky Kossárovej a nevýslovne si vážim priateľstvo a cenné rady pána Romana Rjachovského, svetoznámeho filmového a televízneho architekta. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jednou z vecných cien, ktoré si ako súčasť ocenenia na Jarnom salóne 2020 dostala, bolo aj veľké maliarske plátno. Už vieš, čo naň namaľuješ? ,,Áno, viem. Príroda je fascinujúca aj pod drobnohľadom zväčšovacieho prístroja a ľudské bunky sú také dôležité, krásne a originálne, že pôsobia ako živé umenie. Chcem tento jedinečný svet zachytiť na maliarske plátno a vytvoriť kolekciu obrazov s názvom HEMATOPOEZA.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Hematopoeza
Hematopoeza 
Janka Bernáthová

Janka Bernáthová

Bloger 
  • Počet článkov:  274
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Sme darom svetla, ktoré rozdávame,aj ktorého sme odrazom... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu